Mediaprojecten met een sociale plus

Onze impactstrategie

Op deze pagina vind je alle informatie over onze impactstrategie. BURO MLBRGN laat met deze impactstrategie zien dat haar maatschappelijke missie centraal staat in alles wat ze doet. Zo maakt en vergroot ze sociale impact. De aanvraag voor registratie bij Code Sociale Ondernemingen is ingediend. In afwachting van de uitkomst wordt deze informatie alvast gepubliceerd.

Dit zijn de principes van de Code Sociale Ondernemingen:

  1. Missie – de missie is helder omschreven en geborgd
  2. Meting – er wordt gemeten welke impact is behaald
  3. Stakeholders – missie en impact worden besproken met stakeholders
  4. Financiën – in het financieel beleid staat de missie voorop
  5. Transparantie – informatie is toegankelijk

Op deze pagina vind je alle informatie waarmee wordt uitgelegd hoe wij invulling geven aan deze principes.

1. Missie

Onze missie

Wij bieden passend en zinvol werk aan mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. Zij zetten zich in bij betekenisvolle (media)projecten die wij realiseren voor maatschappelijke organisaties.

Dit doen wij vanuit het gedachtegoed dat een reguliere werkplek voor iedereen mogelijk is. Zo verbeteren onze medewerkers hun arbeidsmarktpositie en worden onze klanten inclusiever.

Onze visie

Wij geloven dat iedereen ertoe doet en het recht heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Daarom passen wij het werk aan de mens aan, en niet andersom.

Zo draagt BURO MLBRGN bij aan een inclusieve samenleving, waarin iedereen een waardevolle bijdrage doet en trots is op het geleverde werk.

Onze strategie

BURO MLBRGN realiseert mediaprojecten met een sociale plus. Als mediabureau levert het high-end websites, grafische producten en content voor maatschappelijke organisaties. Daarnaast is BURO MLBRGN aanbieder van activerend werk voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en werkgever voor mensen uit het doelgroepenregister. Voor mensen die geen regulier werk kunnen doen, maar wel willen.

BURO MLBRGN biedt deze mensen een werkplek, zodat zij wel mee kunnen doen. Door het bieden van passende activerend werktrajecten en passend betaald werk, wil BURO MLBRGN de arbeidsparticipatie van een kwetsbare groep verhogen. Daarnaast versterken de projecten de inclusiviteit van de organisaties waar BURO MLBRGN voor werkt. In het geheel maakt BURO MLBRGN daarmee de samenleving inclusiever.

Kenmerkend voor de aanpak van BURO MLBRGN is dat:

  • Iedereen mee mag doen. Vanuit het gedachtegoed dat iedereen ertoe doet en iets kan, van waarde is en kan bijdragen vanuit zijn of haar talenten.
  • BURO MLBRGN haar medewerkers cognitief uitdagend en zinvol werk biedt. Zij worden uitgedaagd hun talenten optimaal in te zetten en te ontwikkelen. Werk op maat, met als doel écht ergens mee bezig te zijn. Er wordt gekeken wat een medewerker nodig heeft om bij te kunnen dragen. Het werk past zich aan de mens aan en niet andersom.
  • Want BURO MLBRGN vindt dat ieder mens het recht heeft alles uit zichzelf te halen. Op deze manier doen mensen waar ze goed in zijn en waar ze zichzelf in kunnen ontwikkelen, groeit hun sociale netwerk, krijgen ze meer zelfvertrouwen, worden zelfredzamer en hebben het gevoel mee te doen, erbij te horen en zinvol werk te doen voor de samenleving.
  • De focus ligt op het realiseren van mooie maatschappelijke projecten. Zij voert alleen projecten uit die de maatschappij beter en mooier maken. Daarom neemt BURO MLBRGN alleen opdrachten aan van maatschappelijke organisaties, die het gedachtegoed van BURO MLBRGN ook onderstrepen en nastreven. Voor medewerkers en klanten is dit vaak een belangrijke reden om voor BURO MLBRGN te kiezen.
  • BURO MLBRGN een maatschappelijke bijdrage levert door haar gedachtegoed actief uit te dragen in haar projecten. Zo wil ze haar klanten inspireren en hen ook laten bijdragen aan een inclusieve maatschappij.

Meer weten over Activerend Werk?

Op de website Activerend Werk kun je meer informatie vinden over Activerend Werk. Je ziet dan meteen een van onze projecten, want deze website heeft ons team gemaakt.

Theory of Change: het lemniscaat van BURO MLBRGN

BURO MLBRGN draait niet alleen om arbeidsparticipatie: het bieden van werk en trajecten aan mensen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. En ook niet alleen om maatschappelijke projecten: opdrachten voor organisaties die zelf maatschappelijke impact willen maken. Het is juist de wisselwerking tussen die twee die het bureau definieert. 

Hier hoort het beeld bij van een lemniscaat. De ene helft van de lemniscaat staat voor de mensen binnen het bureau. De andere helft voor de projecten die ze doen. Tussen die twee loopt een voortdurende beweging: de ene kant voedt de andere. Door maatschappelijke opdrachten kunnen ze (betaald) werk bieden. En door de mensen die bij er werken en de manier waarop het bureau werkt, krijgt dat werk betekenis. Dat is niet zozeer een evenwicht, maar een dynamiek. 

Arbeidsparticipatie en maatschappelijke projecten versterken elkaar en laten zien dat het ook anders kan. Sociaal ondernemen maakt pas echt verschil als het niet alleen mensen vooruithelpt, maar ook het systeem in beweging brengt.

2. Meting

Meting

Tot nu toe heeft BURO MLBRGN haar impactstrategie niet op schrift vastgelegd en haar impactresultaten niet gemeten. Door het schrijven van deze impactstrategie wil BURO MLBRGN duidelijk en zichtbaar maken welke missie zij heeft, welke maatschappelijke impact zij wil genereren en op welke wijze zij dit realiseert. Door het meten van deze impact kan BURO MLBRGN sturen op haar impact en deze vergroten. Daarom zal BURO MLBRGN eind 2026 voor de eerste keer middels een impactrapportage laten zien in hoeverre de impactdoelstellingen zijn behaald en op welke wijze de impact is gemeten (0- en eindmeting).

De resultaten van deze metingen zijn vervolgens leidend voor de vervolgambities van BURO MLBRGN. Voor de impactmeting zal gebruik worden gemaakt van het Impactpad (NB. Voor ‘kleine’ ondernemingen geldt een impactmeting op niveau 3) en de Meetstandaard Social Impact. De belangrijkste stakeholders van BURO MLBRGN zullen bij de impactmeting worden betrokken en de impactrapportage zal – in het kader van transparantie – op de website van BURO MLBRGN worden gepubliceerd. Daarnaast ontwikkelen we een eigen meetinstrument voor het meten van het effect op inclusiviteit van onze klanten.

BURO MLBRGN maakt al sinds de oprichting van BURO MLBRGN in 2017 sociale impact. Tot nu toe is deze impact nooit structureel gemeten. Om deze impact aan te tonen, laten we in onderstaand document een aantal kwantitatieve impactcijfers op basis van de afgelopen jaren zien.

3. Stakeholders

Stakeholdersanalyse

Om haar maatschappelijke missie te kunnen realiseren, moet BURO MLBRGN weten wie er bij haar organisatie zijn betrokken, welke belang zij hebben en welke mate van betrokkenheid en invloed zij hebben. In het onderstaande document zijn de verschillende stakeholders in kaart gebracht. Het geeft inzicht in wie de belangrijkste stakeholders van BURO MLBRGN zijn in het licht van haar missie

Stakeholderdialoog

Op basis van het overzicht van stakeholders heeft BURO MLBRGN (een afvaardiging van) de volgende primaire stakeholders betrokken en bevraagd:

Middels een interview:

  • Afvaardiging van werknemers in vaste dienst (3 personen)
  • Afvaardiging van trajectdeelnemers en vrijwilligers bij BURO MLBRGN (3 personen)

Uitvraag per mail:

  • Raad van Advies
  • Gemeente Arnhem
  • Klanten mediaopdrachten
  • Zorgverwijzers

De opgehaalde aanbevelingen en inzichten zijn gebruikt om de missie en impactstrategie van BURO MLBRGN aan te scherpen. De primaire stakeholders zullen de komende jaren eens per jaar actief worden betrokken bij het evalueren van de impactresultaten en het meedenken over de missie en strategie van BURO MLBRGN. Om te verifiëren of zij de missie en impactstrategie herkennen en onderstrepen, om begrip en draagvlak te creëren, inzichten op te halen en relaties te versterken.

4. Financiën

Financieel beleid

Om haar impact te beschermen, maakt BURO MLBRGN een zorgvuldige afweging tussen impact en financieel resultaat. Haar maatschappelijke missie is hierbij altijd leidend t.o.v. financiële overwegingen. Om deze afweging flexibel en zorgvuldig te kunnen blijven maken, heeft zij haar financiële beleid niet vastgelegd in haar statuten. Belangrijk om te vermelden is, dat BURO MLBRGN niet afhankelijk is van subsidies. Haar inkomsten verkrijgt zij uit het begeleiden van de trajecten (50%) en uit haar commerciële activiteiten (50%).

  • Winstuitkering:

BURO MLBRGN werkt volgens de zogenaamde ‘boven-de-streep-methodiek’. Dit betekent dat BURO MLBRGN geregeld opdrachten uitvoert tegen een lager, maatschappelijk tarief en hierdoor minder omzet heeft. In 2026 kwantificeert BURO MLBRGN dit ‘boven-de-streep-beleid’ door een doel te stellen, waarbij ze een vast deel van haar omzet uitvoert tegen dit maatschappelijke tarief. Mede door deze ‘boven-de-streep-methodiek’ heeft BURO MLBRGN tot op heden nog geen nettowinst (onder-de-streep) gemaakt en is er dus nog geen sprake geweest van een winstuitkering. Ervan uitgaande dat dit de komende jaren wel gaat gebeuren, heeft BURO MLBRGN bepaald dat een winstuitkering aan de aandeelhouders alleen gedaan wordt na raadpleging aan de Raad van Advies. Hierbij hanteert de Raad van Advies het uitgangspunt dat tenminste 30% van de winst ten goede komt aan de impactreserve van BURO MLBRGN.

  • Loonbeleid:

Een verantwoord financieel beleid betekent ook eerlijk loon voor de medewerkers en trajectdeelnemers. Nu ontvangen alle medewerkers van BURO MLBRGN het minimumloon en de directeur het minimum DGA-salaris. De sector waarin BURO MLBRGN opereert kent geen verplichte CAO en geen pensioenregeling. De wens is om de medewerkers meer te geven dan het huidige minimumloon. Daarom onderzoekt BURO MLBRGN in 2026 welk salarishuis aansluit bij de behoefte om medewerkers een eerlijk en passend loon te geven, dat meer gestoeld is op gelijkwaardigheid en waarbij het uitgangspunt is hoe essentieel iemand is voor de organisatie. In 2027 gaat dit salarishuis van kracht. Daarbij zal ook worden gekeken naar de factor tussen het laagste en hoogste salaris. Momenteel is deze factor 1,87. Vanaf 2027 zal een gematigd beloningsbeleid gehanteerd worden, waarbij sowieso de WNT-norm als bovengrens en het wettelijk minimumloon als ondergrens wordt gehanteerd. Dit zorgt voor balans in het salarishuis en voorkomt dat er sterk afwijkende salarissen ontstaan.

Bij de totstandkoming van dit nieuwe beloningsbeleid zullen de medewerkers van BURO MLBRGN worden betrokken.

5. Transparantie

Rechtsvorm, eigendom, bestuur en toezicht

Sociale ondernemingen hebben in Nederland nog geen aparte juridische positie. BURO MLBRGN heeft er voor gekozen om de juridische rechtsvorm van een BV te hanteren. Om de sociale doelstelling te waarborgen is een Raad van Advies ingesteld, die toezicht houdt op de sociale doelstellingen van de onderneming.

  • De rol van de aandeelhouder en bestuurder wordt door Annet Elzinga vervuld. Als directeur-grootaandeelhouder heeft zij zowel zeggenschap over het dagelijkse bestuur van de BV als invloed op strategische beslissingen door het volledige aandelenbezit.
  • De Raad van Advies (RvA) wordt ingesteld op 11 november 2025. De RvA zal bestaan uit drie leden en heeft volgens de statuten (artikel 21) de volgende taken: 1) bestuur adviseren over de algemene gang van zaken en over het beleid van het bestuur ten aanzien van de maatschappelijke missie in het bijzonder en 2) toezicht houden op de uitvoering van het bestuur van de maatschappelijke missie. In 2025 wordt een RvA-reglement vastgesteld, waarin regels over de samenstelling, taken, bevoegdheden en besluitvorming van de RvA worden opgenomen. Zo zal de RvA o.a. worden geconsulteerd bij wijziging van de statuten, het financiële beleid en het vaststellen van de impactrapportage.

In deze documenten kun je zien hoe rechtsvorm, eigendom, bestuur en toezicht is vastgelegd:

Deze pagina is nooit af.

Het maken van impact doen we samen: met onze medewerkers, die elke dag laten zien dat werkplezier en betekenis hand in hand kunnen gaan. Met onze Raad van Advies, die ons helpt koers te houden. En met onze opdrachtgevers, die hun maatschappelijke doelen verbinden aan ons werk om samen impact te maken.

Sociaal ondernemen is voor ons een voortdurende beweging van geven en ontvangen, van binnen naar buiten en weer terug. Zoals het lemniscaat dat ons zo goed past: twee helften die elkaar versterken en samen de cirkel blijven maken.

Want sociaal ondernemen is nooit af. De Code Sociale Ondernemingen maakt dat zichtbaar: het is een voortdurend leren, reflecteren en verbeteren.

Daarom: wil je meer weten? Heb je vragen over onze impact en verantwoording? We horen dat heel graag.  

EEN DOSIS HET-KAN-WEL INSPIRATIE IN JE MAILBOX?

Wil jij onze verhalen als eerste ontvangen? Laat dan je mailadres achter. Je krijgt alleen mail als er een nieuwe blog verschenen is, maximaal één keer per maand.